Tips till bostadsförsäljningen

Att sälja en bostad innebär en stor förändring. Dels närmar sig en stundande flytt, samtidigt som det är mycket att tänka på vid själva försäljningen. Hur går det till och vad kan vara bra att komma ihåg? Ta del av våra tips för att bostadsförsäljningen ska gå så smidigt som möjligt.

Det kan finnas många olika anledningar till att man vill sälja sin bostad. Kanske behöver man bo billigare, större eller så önskar man att bo i en annan stad. Oavsett anledning så är det en process man måste gå igenom som bostadsägare.

Så går en bostadsförsäljning till

Det första du ska bestämma när du ska inleda en försäljningsprocess är om du vill sälja bostaden själv eller ta hjälp av en mäklare. Sedan handlar en bostadsförsäljning mycket om bra tajming. Det gäller ju att hitta rätt köpare vid rätt tillfälle. Här kan tiden för försäljningen spela in – vilken tid på året som gynnar bostadsförsäljningen – men också det allmänna prisläget, värdering av bostaden och hur höga boräntorna är.

Att anlita en mäklare är inte obligatoriskt vid försäljning av en bostad, men det kan vara svårt att sköta försäljningsprocessen själv utan professionell kompetens. Det finns många fördelar med att ta hjälp av en mäklare, både sett till trygghet men också eventuell ekonomisk vinning. Många banker, däribland Bluestep Bank, kräver alltid att det är en mäklare eller jurist som tar fram köpehandlingarna och ansvarar för transaktionen vid köp av ny bostad.

Ansök om lånelöfte för köp av bostad

Skicka in din ansökan redan idag så kontaktar vi dig och går igenom dina förutsättningar och möjligheter till bolån.

Ansök om lånelöfte

Sälja bostadsrätt eller villa – med eller utan mäklare 

Det går bra att sälja en bostad utan mäklare. Var dock beredd på att det kommer att kräva både tid och energi. Fördelarna med att välja en mäklare är att du får hjälp genom hela processen. Det ger en juridisk och ekonomisk trygghet. Att köpa och sälja en bostad, en bostadsrätt eller villa, är ofta den största affären du gör i livet. Det kan därför vara tryggt att då ha en professionell mäklare vid din sida.

Mäklaren håller koll så att avtal och all dokumentation är i ordning, ger god service och hjälper till med bland annat marknadsföring, visningar och budgivning samt ser till att bostaden säljs för ett marknadsmässigt pris. Väljer du att sälja med en mäklare är det dock viktigt att du väljer rätt mäklare för dig. Träffa gärna flera och jämför deras erfarenhet, kunskap och tjänster innan du bestämmer vem du vill anlita.

Nackdelar med att sälja bostad utan mäklare

Att sälja utan mäklare innebär färre spekulanter då du inte får tillgång till en mäklares kontaktnät eller möjlighet att annonsera på Hemnet. Därför blir också slutpriset som regel alltid lägre än om en mäklare hanterar budgivningen. Saknar du mäklare ansvarar du också själv för att planera och hantera hela försäljningsprocessen, och med många lagar och regler att ta hänsyn till är det risk för misstag. Många potentiella köpare kan också välja att avstå då affären inte känns trygg utan en mäklare.

En bostadsförsäljning görs i 6 steg:

  1. Anlita en mäklare (om du vill sälja via en mäklare).
  2. Värdera bostaden.
  3. Samla in information om bostaden. Om du har en mäklare skapar denne en bostadsannons med information över objektet, både i text som i bilder.
  4. Bostaden marknadsförs och visningar hålls.
  5. Budgivning.
  6. Avtal skrivs och försäljningen är avslutad.


Vilka kostnader tillkommer vid bostadsförsäljning?

Vid en försäljning av en bostad tillkommer en del kostnader. Exakt vilka kostnader och hur stora dessa kommer att bli beror på dina val och om du säljer en bostadsrätt eller en villa.

Kostnader som ofta uppstår i samband med en bostadsförsäljning:

  • Mäklararvode. Kan både vara fast och/eller procentuellt av försäljningspriset. Träffa gärna fler mäklare innan du bestämmer dig för vem du vill anlita.
  • Annonsering på Hemnet.se
  • Homestyling. Kan ske i samband med att bostaden fotograferas och är vanligtvis en tjänst som kan ordnas via mäklaren om intresse finns.
  • Flyttstädning. Det sista du behöver göra när du lämnar bostaden efter att den sålts är att städa den. Köparen ska godkänna städningen, och det kan därför finnas fördelar med att anlita en städfirma framför att göra det själv. En städfirma lämnar nämligen en garanti för att städningen utförts korrekt och är därmed tvugna att komma tillbaka för att åtgärda eventuella missar kostnadsfritt.
  • Flytthjälp. Det kan vara svårt att flytta ett helt bohag ensam. Har man inte vänner eller familj som kan hjälpa till så kan det vara en bra idé att anlita flytthjälp. Måste du hyra en flyttbil är det också en kostnad som tillkommer, liksom flyttkartonger och packmaterial.

En bolånebank för fler.

Vi på Bluestep Bank ser mer till dina framtida betalningsmöjligheter än ekonomisk historik eller anställningsform.

Välkommen som du är.

Ansök nu

Att tänka på inför försäljning av bostaden 

Det kan nästan kännas överväldigande att flytta, men med bra planering och en checklista kan det gå lättare. Vårt bästa tips när du ska sälja en lägenhet eller villa är att börja i tid. Många saker kan du göra i god tid innan själva flytten, till exempel att skicka in en flyttanmälan till Skatteverket och säga upp eller flytta abonnemang på tidningar, bredband, försäkringar och el.

En flytt är också ett bra tillfälle att rensa ut bland alla saker. Sortera, sälj, släng, skänk och packa! Kom också ihåg att boka flytthjälp och flyttstäd i tid om du inte vill sköta flytten och städningen själv.

Köpa eller sälja först

I de flesta fall rekommenderas att sälja först och köpa sedan när du ska byta bostad, men självklart beror det på din individuella situation och dina ekonomiska möjligheter. Säljer du din befintliga bostad först kan du göra det i lugn och ro utan stress och få god koll på hur mycket pengar du kan sätta in i din nya bostad.

Andra fördelar med att sälja först är att du bättre kan planera så att du slipper äga två bostäder samtidigt. Att äga två bostäder innebär dubbla kostnader för både bolån som annat som hör boendet till. Banken kan kräva att du säljer bostaden först i de fall din ekonomi inte kan bära kostnaderna för två bostäder.

Marknadsföring av bostad

Marknadsföringen är en viktig del av försäljningsprocessen. Har du anlitat en mäklare sköter denne också marknadsföringen. Det kan till exempel handla om att dela information i sociala medier, sätta in annonser i tidningar och lägga upp bostaden på Hemnet. Kostnader för annonsering kan tillkomma utöver mäklararvodet. De flesta mäklare har också listor med potentiella bostadsköpare som hen kan kontakta och bearbeta.

Fotografering och visning

En del av marknadsföringen inför en bostadsförsäljning är fotografering och visning av bostaden. Här gäller det att göra bostaden så attraktiv som möjligt för eventuella köpare. De ska få en känsla av att detta är deras framtida hem.

Försök att avpersonifiera bostaden och ta bort personliga föremål som fotografier och prydnadssaker. På så sätt kommer också bostaden att ge ett mer rymligt och luftigt intryck. Ibland kan det faktiskt vara bra att plocka bort en del möbler också. Självklart ska bostaden vara välstädad och fräsch, vilket även gäller i skåp, garderober och lådor.

Inför visningen har mäklaren gjort iordning en så kallad objektsbeskrivning där bostaden beskrivs med hjälp av bilder och text. Vid själva visningstillfället kan det också vara smart att köpa fräscha blommor och ställa fram på bordet, och glöm inte att göra fint på uteplatsen eller balkongen.

Några inkomsttyper vi godkänner.

  • Provanställning, Vikariat, Visstidsanställning och Timanställning.
  • Bostadsbidrag, Studiebidrag, Studielån, Hyresintäkter och övriga skattefria inkomster.

Ansök nu

Budgivning 

Efter visningen eller visningarna är det dags att kontakta alla som har visat intresse för bostaden. Säljer du bostaden med hjälp av en mäklare är det mäklarens jobb att ringa upp potentiella köpare. Bud kan läggas över telefon, mejl eller sms.

Alla bostadsspekulanter ska få löpande information om buden och självklart får du som säljare också det. Ett bud är inte bindande förrän säljaren och köparen är överens och har skrivit på kontraktet.

Tillträde och kontraktsskrivning

Kontraktsskrivningen sker vanligtvis på mäklarens kontor. Mäklaren har då i förväg kontrollerat säljarens köpkraft och att eventuella lånelöfte och bolån är godkända. Säljer du utan mäklare kan det vara bra att ha med en bankman eller jurist vid kontraktsskrivningen.

Försök att hålla avtalsskrivningen så snabbt som möjligt efter att budgivningen är avslutad, för det är först när överlåtelseavtalet är påskrivet som affären är klar. När avtalets skrivs på betalar också köparen en handpenning. Före eller i samband med kontraktsskrivningen bestämmer du som säljare tillsammans med köparen vilket tillträdesdatum som ska gälla. Det är på tillträdesdagen som köparen betalar det som återstår av köpeskillingen.

Att tänka på efter försäljning av bostad 

När du har kommit såhär långt i försäljningsprocessen vill vi först säga grattis till försäljningen. När kontraktet är påskrivet och tillträdesdagen är här är det dags att lämna över bostaden till de nya ägarna. På tillträdesdagen ska därför hela bostaden vara tömd och städad. Du ska också se till att ha alla nycklar klara till de nya ägarna och att du har avslutat eller flyttat alla avtal och abonnemang.

Många som säljer en villa eller fastighet väljer att teckna en dolda fel-försäkring. Säljaren är ansvarig för dolda fel i bostaden i tio år efter bostadsaffären. Försäkringen kan kännas trygg att ha om köparen skulle ställa krav på åtgärder för ett dolt fel. Det är dock viktigt att vara medveten om att en dolda fel-försäkring inte omfattar alla fel i en bostad.

Deklaration och skatt vid försäljning av bostadsrätt och villa

Året efter din bostadsförsäljning ska du deklarera din försäljning. Säljer du bostaden med vinst ska du betala vinstskatt. Här har du rätt att göra avdrag på en eventuell vinst för bland annat mäklararvodet, homestyling och de förbättringsutgifter du har haft om du har renoverat eller byggt ut bostaden. Hos Skatteverket kan du läsa mer om vad som gäller vid försäljning av privatbostad.

Laddar