Tips inför flytt till hus och villa
Det är mycket som skiljer mellan att köpa en bostadsrätt och en villa. Förutom att det är fler saker att tänka på vid en villavisning är det även extra kostnader som tillkommer vid köp av hus. Vi tipsar om vad du kan tänka på och vilka kostnader du måste räkna med utöver köpeskillingen.
När du köper en villa har du ingen förening att ta hänsyn till som du har vid köp av bostadsrätt, men det innebär också att du inte har någon att dela eventuella framtida kostnader med. Det är därför kanske extra viktigt att ta undersökningsplikten på största allvar, och undersöka fastigheten ordentligt. Det är också nödvändigt att ha en buffert för oväntade utgifter när du bor i villa då akuta åtgärder som måste utföras kan vara väldigt kostsamma.
Kostnader vid köp av hus
Utöver att det kan tillkomma oförutsedda kostnader som kan vara kopplade till renovering, ny värmepump eller underhåll av fasaden är det också andra utgifter som alltid tillkommer vid köp av villa. När du köper ett hus finns det fler kostnader utöver villans slutpris att ta i beaktande vid själva köpet men även i framtiden. Använd dig gärna av vår checklista att ta med till visningen så du inte missar något.
Ladda gärna ner vår kostnadsfria kalkyl. Fyll i den för att se vilka och storleken på de kostnader som tillkommer vid husköpet.
Kontantinsats
När du köper en villa behöver du betala 15 procent av köpeskillingen i kontantinsats. Köper du ett hus för en miljon kronor måste du med andra ord betala 150 000 kr i kontantinsats.
Pantbrev
Pantbrev är det dokument som används som säkerhet när du tar ett bolån för att köpa en villa. Kostnaden är 2 % av summan för ditt lån. Ett pantbrev hör alltid till en specifik fastighet och det tas därför över av den nya ägaren vid en försäljning av huset. Det är därför viktigt att kontrollera storleken på pantbreven när du köper ett hus. Kostnaden för att ta ut nya pantbrev kallas stämpelskatt. Utöver stämpelskatt tillkommer en administrativ kostnad på 750 kr samt en expeditionsavgift på 375 kr.
Det är vanligt att det redan finns pantbrev i fastigheten, som den nya ägaren av huset tar över. Att villan redan har pantbrev är positivt för dig som köpare, då du i dessa fall bara betalar en stämpelskatt för mellanskillnaden, alltså det belopp du behöver nya pantbrev för. Du måste ha pantbrev på hela lånebeloppet, vilket innebär att om du behöver låna tre miljoner kronor och det finns pantbrev på två miljoner kronor så behöver du i detta exempel ta ut pantbrev på en miljon kronor.
Kostnaden för ett pantbrev på en miljon kronor blir
1 000 000 x 2 % = 20 000 + 750 + 375 = 21 125 kr
Lagfart
För att registrera dig som ägare till huset måste du ansöka om lagfart, eller inskrivning av tomträttsinnehav, hos Lantmäteriet inom tre månader efter köpet. Det är ett bevis på att du är ägaren till fastigheten. En lagfart är ett digitalt dokument som finns i Lantmäteriets fastighetsregister. Lagfartskostnaden är på 1,5 % av köpeskillingen eller taxeringsvärdet, beroende på vad som är högst. Utöver kostnaden för lagfart tillkommer också en administrativ avgift på 750 kr samt en expeditionsavgift på 825 kr.
Kostnaden för lagfart för en bostad som kostar fem miljoner kronor blir
5 000 000 x 1,5 % = 75 000 + 750 + 825 = 76 575 kr
Fastighetsavgift
Fastighetsavgift är en kommunal avgift som betalas till Skatteverket och ingår i din slutgiltiga skatteberäkning i deklarationen. Bor du i hus betalar du fastighetsavgiften själv och bor du i en bostadsrättsförening bekostas den av föreningen. Läs mer om fastighetsavgiften på Skatteverkets hemsida.
Fastighetsavgiften ligger på 0,75 % av fastighetens taxeringsvärde, men kan aldrig bli högre än det så kallade takbeloppet. För inkomståret 2023 (deklarationen 2024) är takbeloppet 9 287 kronor.
Ansök om lånelöfte för köp av bostad
Skicka in din ansökan redan idag så kontaktar vi dig och går igenom dina förutsättningar och möjligheter till bolån.
Eventuell tomträttsavgäld
Vem äger marken som huset står på? Om någon annan än du äger marken som huset står på, vilket oftast är kommunen om så är fallet, kan du behöva betala tomträttsavgäld till ägaren.
Högre driftskostnader
Ett hus medför en högre driftskostnad för el, värme och vatten. Det tillkommer också kostnader för sophämtning, avlopp och eventuell samfällighetsavgift. Se därför noggrant över driftskostnaden i objektsbeskrivningen.
Viktigt att tänka på inför husköp
Det kan inte nog understrykas hur viktigt det är att undersöka bostaden noga vid visning. Öppna alla dörrar och luckor, testa kranar och spola i toaletter. Lyft på mattor och titta bakom tavlor och möbler. Undersökningsplikten som gäller dig som köpare är omfattande och du förväntas hitta eventuella fel för att kunna få ersättning för dem vid ett senare tillfälle. Skulle exempelvis en fuktskada i källaren upptäckas först vid inflytt kan köparen inte ersättas för de kostnader som fuktskadan kommer medföra.
Undersökningsplikten innebär inte att köparen har en skyldighet att undersöka fastigheten. Du som köpare har rätt att helt avstå en undersökning om du vill. Däremot är det köparen som ansvarar för de fel som borde ha upptäckts vid en undersökning. Då undersökningsplikten ställer så höga krav på köparen väljer många att anlita en fackman som kan genomföra undersökningen åt köparen.
Ta del av säljarens besiktningsprotokoll om det finns utfärdat ett sådant. Vill du vara extra säker kan det ändå vara bra att ta in en besiktningsman som kan gå igenom huset grundligt ytterligare en gång.
Var också noga med att se över husets energideklaration som innehåller fastighetens energiförbrukning och information om husets uppvärmningssystem. Du bör även se över om man gjort en radonmätning.